Als je een eigen bedrijf hebt dan is de kans groot dat je al eens bent benaderd door een bedrijf dat aanbood om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Hun SEA experts gaan graag voor je aan de slag om ervoor te zorgen dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt. Maar wat gaan die mensen dan doe? Kan ik het misschien net zo goed zelf doen? Wat gaat dat allemaal kosten en vooral: wat levert het op? Op dit soort vragen moet je eerst een antwoord hebben voordat je je handtekening onder een contract zet voor online advertising. Zelf je online marketing doen, dat kan ookHet is zeker mogelijk om zelf de werkzaamheden te doen die te maken hebben met online advertising. Je kunt een Google Ads training volgen bij een hierin gespecialiseerd bedrijf. Zij leren je hoe je dit middel efficiënt kunt inzetten voor jouw bedrijf. Daarnaast waarschuwen ze je voor valkuilen, zoals bijvoorbeeld geen plafond op je budget zetten. Als je kiest voor een klikbaar of een advertentie boven de zoekresultaten, dan betaal je per klik. Als dan iemand je wil dwarszitten en zonder reden 100 keer op je link klikt of hiervoor vrienden inschakelt, dan betaal je voor al die kliks zonder dat het wat oplevert. Je kunt instellen dat er per dag bijvoorbeeld 50x mag worden geklikt, dan verdwijnt de advertentie tot de volgende dag. Is online adverteren voor mijn bedrijf lonend?Online adverteren voor je bedrijf loont de moeite als jouw klanten vooral online zoeken naar de diensten of producten die je aanbiedt. Met andere woorden: voor de slager op de hoek is er minder noodzaak om online te adverteren dan voor een administratiekantoor, hovenier of jurist. Ook als je online producten verkoopt en deze landelijk of ook buiten Nederland verzendt dan is het ook efficiënt om online te adverteren met de juiste zoekwoorden. Zo kun je je klantenpotentieel eenvoudig vergroten en dus een beter bedrijfsresultaat behalen. Zorg voor zoveel mogelijk effectiviteitAls je besluit om met Google Adwords aan de slag te gaan, denk dan goed na over de zoekwoorden die je wilt inzetten. Bijzondere zoekwoorden zijn vaak duurder, maar de kans dat je ermee gevonden wordt is een stuk groter dan wanneer je voor een zoekwoord kiest dat zo algemeen is dat jouw bedrijf pas op pagina 5 van de resultaten staat. Zo ver zoekt een internetgebruiker meestal niet. De ervaring leert dat er meestal op de bovenste link wordt geklikt, een enkeling scrolt wat verder naar beneden maar doorklikken naar een volgende pagina is al een zeldzaamheid.
|