Waarom Vans zo populair is bij tieners

Tieners zijn tegenwoordig minder merkentrouw dan vorige generaties, en hechten meer waarde aan comfort, kwaliteit en waarde dan aan een naam, volgens Ayako Homma, senior analiste bij Euromonitor International. Hoewel ze over het algemeen logo-afkerig zijn, als ze al logo’s dragen, geven ze de voorkeur aan Fila, Tommy Hilfiger, Champion en andere streetwear labels uit het 1990-tijdperk, verklaart ze. Vans’ wortels in de skatercultuur van de jaren ’90, nadruk op comfort en €50 instappunt complimenteren deze trends perfect.

Onverwachte samenwerkingen
Vans heeft samenwerkingspartners gekozen die resoneren met Gen Z. In plaats van high-end modeontwerpers werken ze samen met onverwachte merken als Nintendo, Disney, Marvel en Nasa die “de sweet spot van nostalgie en passie raken waar Generatie Z voor leeft”, merkt Jacob Chang op, de 19-jarige directeur trends van Jüv Consulting, een Gen Z adviesgroep die door tieners in de hele VS wordt gerund.

Meisjesvriendelijke marketing
De marketing van Vans spreekt de skater-meisjes van Gen Z rechtstreeks aan. “Sommige van de verhalen die we naar buiten brengen zijn wat meer op vrouwen gericht,” zegt Nick Street, Vans’ vice president van wereldwijde geïntegreerde marketing. In de lange-vorm “Girls Skate India” video, die samenviel met Internationale Vrouwendag, leiden twee tiener skaters een workshop voor meisjes in het Holystoked skatepark in Bangalore. De campagne ging gepaard met de opening van meer dan 100 skateklinieken over de hele wereld om vrouwen van alle leeftijden aan te moedigen de sport te leren.